Back at home!

Nu är jag hemma igen. Eller ja, rättaresagt vid 12 var vi väl hemma typ.
Resan tog ungefär 21 timmar tror jag och det var minst sagt väldigt slitsamt. MEN helt klart värt det.
Kalles och pasis, mammas begravning var jätte vacker och jag fick träffa hela tjocka släkten. Även det var mycket intressant. Så mycket söta, roliga, trevlig människor samlade. Vi bodde på ett vandrarhem som även det var bedårande fint. En begravning i sverige vet ni väl hur den går till? Man är typ samlade 2 timmar i kyrkan sedan går alla ut och så lägger man blommor på graven. Men i "finland" där vi vi var som gränsade till norge där går det till på ett annat sätt.
Först är man i kyrkan några timmar. Sjunger, läser ochsåvidare. Sedan åkte vi till hennes hemby en bit ner där dom hade grävt en grop lika stor som kistan. Sedan hjälper de närmsta till med att sänka ner kistan i hålet och sedan får alla som vill hjälpa till täcka graven med massa jord tillsammans. Sedan läggs granris på ovanpå och till sist lägger man sina kort och blommor. Helt annurlunda men så mycket finare gjort.
Sedan åkte vi tillbaka till kyrkan och åt mat som kalles kusin lagat och efter det fika. Sedan läste dom upp folk telegram och sjöng mera så jaa, ni förstår att det var tufft?

Naturen, luften och folket där är så mycket sällsynt att man ändast förstår om man varit där själv och fått se med egna ögon. Att beskiva platsen kan man göra men får man uppleva det förstår man. Jag åker gärna tillbaka dit.
Pasi hade hyrt 6 filmer som vi tittade på i bilen, lyssnade på massa musik och läste. SOV såklart gjorde vi ju också.. Vi besökte även kalles och pasis pappas bror Bertil på hans lilla gård. Han var även en gamal man jag alltid kommer minnas. Hemskt trevlig !
När vi tillslut efter långa resan kom till Uppsala idag stannade vi på MAX och käkade innan vi tog bilen ut till Fituna. Vi stannade till där ett tag hos pasi och annakarin. Där fick pasi ett samtal om att deras mormor gick bort idag. Herregud. Fila i frid! Jag fick träffa henne en gång nu sist vi var där uppe. Antagligen blev allt detta för mycket att hon gick bort. Hon blev gamal 89 år !!!! Respektfullt liv..

Innan vi åkte till väsby hälsade vi på Linus i hagen. Han har blivit så otroligt fin alltså. Har tagit bilder ni ska få se imorgon! Vilken social häst kalle har. ! Jätte snygg i kroppen också. Hoppas pasi får ordning på honom :)
Vi är helt slut. Jag skulle kunna skriva en bok men jag orkar inte :) Ville bara informera om vad som hänt de senaste dagarna. Det var helt klart en sorglig upplevelse men som också bidrog med en del positivt för min del.

Hoppas ni mår bra! Här kommer lite bilder :)

 
Utanför där vi sov. På andra sidan vid bergen är Norge :)

 
Snyggve bilen :) ! Kalle har nyss satt på extra lampor och flera projekt på gång!


Så jäkla mysigt. På Gården där vi sov. Men helvete va kallt!!


också utanför fast mot andra hållet. Lite berg :) Finns inte mycket sånt i stockholm, riight? ;)


Trött och sliten Sara som dessutom fryser :) hihi..

 
Såhär såg jag ut på själva begravningen



And again.

 
Kalle, Mari och pasi springer över isen mot Norge haha. Det låter bra konstigt. Skulle vara värre om det var vatten imellan istället för is :P


Norrsken missade jag även fast jag vart tillsagd. Men guud va vackert det är här uppe!



Jag, bak i bilen påväg hemåt!



Denna bild vet dom inte om. haha :) Vi skulle tanka när vi skulle åka hemåt men det gick inte så bra då automaten inte tog kort.

Slutligen. Jag ska fråga kalle om lov ifall jag får lägga ut bild ifrån begravningen så ni får se hur vacker graven är. Sedan kan jag ju bara berätta att det inte var helt lätt att få bort min ständiga huvudvärk när pasi och kalle ständigt gasade sönder hela bilen invändigt! Haha. Jag gillar Pasi och kalle även fast deras magar inte verkar må så bra. Haha :)

Hörs imorgon :) Puss Puss!

Kommentarer
Postat av: jennyjareteg★

verkligen fin blogg du har!

2010-03-14 @ 21:52:47
URL: http://jennyjareteg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0